måndag 4 maj 2015

Pizzabröd!

Pizzabröd!



Deg:
25 g jäst 
3 dl fingervarmt vatten
0,5 dl olja
1/2 tsk salt
7 dl vetemjöl
(2 tsk socker) 

Fyllning:
Ca 2 dl passerade tomater
200 g strimlad kokt skinka
300 g riven ost 17%

2 brödformar för 1,5 liter
2 bakplåtspapper 

Gör så här:
Smula jästen och lös upp i vattnet. Tillsätt salt och olja och ev. socker (som viktväktare och mamma tycker jag det funkar alldeles utmärkt utan socker). Tillsätt mjöl tills det blir en elastisk deg. Spara mjöl till utbakning. Låt jäsa under bakduk i 30 min. 

Knåda degen och dela i två delar. Kavla ut till en rektangel med en tjocklek på ungefär 1 cm. Lägg på fyllningen. Rulla sedan ihop degen och lägg i formen med bakplåtspapper i. Låt jäsa i 30 min. Sätt ugnen på 200 grader (inte varmluft).

Ställ in pizzabröden i ugnen, längst ner i ca 30-35 minuter. Jag piffade till mina lite. Ena fick lite riven ost på och den andra penslade jag med vatten och strödde oregano på (detta innan jag ställde in dem i ugnen).

Låt sedan bröden svalna av ngt i formarna. Skär sedan skivor och NJUT! 

FÖR VIKTVÄKTARE!
Varje limpa är 40pp. Jag fick ut 11-12 bitar av varje limpa. Räknade på ca 10 bitar så blir det 4pp per skiva. Kanske inte det nyttigaste men tänk vad gott det skulle vara som lunch till en 0pp soppa! 

TIPS FÖR ALLA! 
Funkar kalla som varma. Perfekt att ta med på picknicken i sommar. Eller skär i bitar och frys in, perfekt att ta fram om ert barn hux flux har bjudit in alla grannbarn på lunch! Låt svalna bara innan ni fryser in dem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar